سرگرمی ها

مرجعی برای سرگرمی در وب

کشوری که از تمام کشورهای جهان جدیدتر است

  • ۰۸:۲۹

جدیدترین کشور جهان کدام است ؟
این گونه نیست که تعداد کشور های جهان دائما در حال افزایش باشد ، همچنین اگر یک نهاد سرزمینی، خود را به عنوان یک کشور مستقل اعلام کند ، کشور های دنیا به آن به چشم یک کشور جدید نگاه نمی ‎کنند. چنانچه در بخش سرگرمی و گوناگون نمناک می خوانید جدید ترین کشور شناخته شده بین الملی در جهان ، کشور افریقایی سودان جنوبی است که در تاریخ 9 ژوئیه 2011 استقلال خود را اعلام کرد و بعد ها به عنوان عضو جدید سازمان ملل شناخته شد.

جدید ترین کشور جهان

بنابراین کشورهای جدید چگونه به وجود می آیند ؟
اگر چه هیچ قاعده رسمی خاصی وجود ندارد اما معیار های قابل قبول ، ریشه در حقوق بین الملل دارند. کنوانسیون مونتویدو در سال 1933 یک واحد حاکمیتی را به شرط برآورده کردن چهار معیار به عنوان کشوری مستقل تعریف کرد :داشتن یک جمعیت ثابت ، تعیین مرز های سرزمینی ، داشتن دولت و توانایی انعقاد قرار داد با سایر کشور ها.

علاوه بر این موارد مفهوم «خود مختاری» که در آن گروهی از مردم دولت خود را تشکیل می ‎دهند و دولت خود را انتخاب می ‎کنند، در اسناد و اعلامیه های سازمان ملل با شروع منشور آن در سال 1945 مورد بررسی قرار گرفت.

سودان جنوبی از کشورهای جدید:
سودان جنوبی در ابتدا بخش جنوبی سودان بود که خود در سال 1956 پس از حکومت مصر و انگلیس بزرگ شد و جمعیت سودان کاملا متغیر بود و تفاوت چشمگیری بین جمعیت مناطق شمالی و جنوبی آن وجود داشت. مناطق شمالی آن تحت سلطه پیروان اسلام بودند و بیشتر آن ها به زبان عربی صحبت می ‎کردند، در حالی که ساکنان مناطق جنوبی آن از اقوام آفریقایی ، پیروان مسیحیت و یا مذاهب سنتی آفریقایی بودند و به زبان های مختلف بومی آفریقایی صحبت می ‎کردند اما با این وجود ، زبان اصلی برای مدارس، زبان انگلیسی بود.

دولت های قبل و بعد از استقلال که در شمال مستقر بودند ، در به دست آوردن پذیرش توسط همه حوزه های انتخابی سیاسی متنوع سودان ، به ویژه ایالت های جنوبی منجر به حاشیه نشینی در آن جا شدند.

با نزدیک شدن به استقلال سودان ، جمعیت سودان جنوبی که نماینده بسیار کمی در دولت جدید داشت، از ترس این که کشور تحت سلطه دولت شمالی واقع شود، افزایش پیدا کرد و این تنش ها، باعث ایجاد مقاومت های مسلحانه و دو جنگ داخلی طولانی مدت که در سال های 1955-77 و 1983-2005 اتفاق افتاد ، شد.

موافقت نامه جامع صلح 2005 مورد حمایت سازمان ملل که برای پایان دادن به درگیری های طولانی مدت بین شمال و جنوب ساخته شده بود، به سودان جنوبی اعطا شد و مقدمه برگزاری همه پرسی 6 ساله استقلال را ایجاد کرد و این همه پرسی که در ژانویه سال 2011 برگزار شد ، با رای 99% از رای دهندگان سودان جنوبی به عنوان یک کشور مستقل اعلام شد که از حمایت جامعه جهانی نیز بر خوردار بود.

جمهوری کوزو یکی از کشورهای جدید:
در شبیه جزیره بالکان کشوری به نام جمهوری کوزو وجود دارد که دارای بناهایی با معماری منحصربه فرد و دیدنی است که از دوره عثمانی باقی مانده است. با وجود اعلام استقلال این کشور از صربستان در سال 2008 صربستان این استقلال را نپذیرفته است. این کشور با وجود بناهای تاریخی و طبیعت بکر و بی نظیرش گردشگران زیادی را به خود جذب نموده است.

جمهوری کوزو

مونته نگرو و صربستان از کشور های جدید جهان:
در گذشته کشورهای مونته نگرو و صربستان یک کشور بودند اما در سال 2006 با برگزاری همه پرسی این دو کشور از هم جدا شده و دو کشور مستقل گشتند.

کشور مونته نگرو زیباترین سواحل و پارک های جنگلی جهان را دارا است. از زیباترین پارک های جنگلی جهانی پارک جنگلی «بیوگرادسکا گورا» است که دارای تنوع گونه های گیاهی فراوانی است. وجود این جاذبه ها و طبیعت بکر و بی نظیرش گردشگران بسیاری را راهی این کشور نموده است.

مونته نگرو

تیمور شرقی:
در جنوب شرقی آسیا و شمال غربی استرالیا کشوری به نام جمهوری دموکرات تیمور شرقی(East Timor) قرار دارد که پی شورش های مردم اندونزی در سال 2002 اعلام استقلال کرد. در این کشور ساختمان هایی با نقاشی های زیبا با قدمت 13000 سال وجود دارد که از زمان استعمار پرتقال باقی مانده است. صخره های مرجانی زیبایی نیز در محدوده شرقی جزیره تیمور شرقی وجود دارد. این کشور با وجود این زیبایی ها به علت امنیت پایینی که دارد و اعتراضات زیادی که در آن وجود دارد ، از کم بازدیدکننده ترین کشورها در آسیا است. در این کشور مسائل جنایی، سرقت، حمل اسلحه و خشونت های محلی فراوان است و اگر فردی کوچک ترین حرکت مشکوکی انجام دهد باید به سرعت کشور را ترک کند.

جمهوری پالائو از جدید ترین کشورهای دنیا:
در800 کیلومتری کشور فیلیپین و در قاره اقیانوسیه کشوری مستقل به نام جمهوری پالائو وجود دارد که در سال 1994 به عنوان بخشی از ایالات فدرال میکرونزی انتخاب شد و مستقل شد. این کشور جاذبه ها و زیبایی های فراوانی مانند سواحل و طبیعت بکر، کوه های آتش فشانی و پوشش گیاهی متنوع دارد.

جمهوری پالائو

بوسنی و هرزگوین از جدیدترین کشورهای جهان:
کشور بوسنی و هرزگوین از سال 1995 از یوگسلاوی جدا شد و کشور مستقلی شد. پایتخت این کشور، «سارایوو» می باشد که یکی از زیباترین شهرهای جهان است. از دیگر شهرهای زیبای بوسنی و هرزگوین، موستار است. این کشور با زیبایی های خاص و شهرهای دیدنی اش گردشگران زیادی را به خود جذب نموده است. گردشگران می توانند با هزینه اندک و با قطار بین دو شهر سارایوو و موستار جابه جا شوند و علاوه بر دیدن این دو شهر زیبا از دیدن رودخانه نرتوا و طبیعت زیبای طول مسیر لذت ببرند.

لتونی و لیتوانی از جدید ترین کشورهای جهان:
لتونی و لیتوانی در سال 1990 به عنوان کشور مستقل شناخته شده اند.

اریتره:
در شمال شرقی آفریقا کشوری به نام اریتره کشوری قرار گرفته است که به عنوان کشوری مستقل در سال 1993 از اتیوپی جدا شد. مرز این کشور با اتیوپی امن نیست و ادارات امور خارجه سفر به 25 کیلومتری مرز اریتره با اتیوپی و سودان را خطرناک می دانند.

همچنین بخوانید:

جمهوری چک و اسلواکی:
در سال 1993 پس از انقلاب مخملی،دو کشور جمهوری چک و اسلواکی از یکدیگر جدا شده و مستقل گشتند . از زیباترین شهرهای این کشور پراگ پایتخت جمهوری چک می باشد.

نامیبیا از جدید ترین کشورهای جهان:
نامیبیا از سال 1990 از آفریقای جنوبی جدا گشت و کشوری مستقل شد.

ایالات فدرال میکرونزی و جزایر مارشال تا سال 1986 تحت حکومت آمریکا بودند و اکنون 32 و 33 سال است که مستقل شده اند.

کشورهای برونئی و سنت کیتس و نویس نیز از سال های 1984 و 1983 از بریتانیا جداشده اند و کشورهای جدیدی هستند که مستقل می باشند.

کشورهای کویت، آلمان، گرجستان، اسلوونی، استونی، اوکراین، بلاروس،مولداوی، آذربایجان، قرقیزستان، ازبکستان، مقدونیه، تاجیکستان، ارمنستان، کرواسی، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه از سال 1990 به بعد در به دست آوردن حاکمیت مستقل موفق بودند.

منبع : sargarmiblog

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی